19/09/08

de unde incepe istoria

la Philadelphia am vizitat în primul rând locul de unde începe istoria Statelor Unite: Independence Hall, unde a fost adoptată Declaraţia de Independenţă, în 1776 (urmând ca în 1787 să fie scrisă Constituţia) şi Liberty Bell Center, care e considerat şi astăzi un simbol internaţional al Libertăţii. am continuat cu New Hall Military Museum, Carpenter's Hall si National Museum of American Jewish History, al cărui rol pare a fi acela de a exemplifica înţelesul libertăţii în SUA prin istoria evreilor americani... experienţa lor de libertate. "there are no right answers, only discussions", iar vizitatorii sunt invitaţi să comenteze pe marginea unor subiecte controversate de religie, politică, viaţă culturală, de exemplu (şi transcriu întrebarile pe care le-am găsit pe un perete şi care îşi aşteaptă răspunsurile personale pe nişte bilete colorate pe care ne mai scriem numele şi oraşul. la rândul lor, acestea vor fi expuse):
1. Are opportunities for advancement equally available to all ethnic and racial minorities in the US?
2. Is Israel the homeland for all Jews?
3. Does antisemitism exist in the United States?
4. Are Jews white?
5. Is intermarriage a significant threat to religious communities?
6. Should religion play a role in American politics?

m-am plimbat mult pe Market Street, în memoria lui Benjamin Franklin, şi pe Chestnut St., una dintre cele mai circulate străzi din Philadelphia. Walnut Street mi-a amintit de micuţul Downtown al Fort Worth-ului şi totodată de Dublin, prin arhitectură.
la Franklin Court am încercat mai multe numere de telefon. au răspuns, pe rând, Thomas Jefferson, Roosevelt, Franklin, Truman. dar şi... Immanuel Kant. ultimul pe care l-am sunat a fost George Washington, la 703-280-2000. şi am vizionat un filmuleţ, "Portret of a Family", despre viaţa lui Benjamin Franklin. actorii au interpretat rolurile soţiei, fetei, băiatului şi al lui Franklin însuşi; n-am reţinut numele lor, dar au transpus fenomenal spiritul epocii.


4 septembrie 2008

Nessun commento:

 
Locations of visitors to this page